بازاریابی از منظر دیگر...!!



یک نظام دو مولفه ای داریم شامل نحو و تعبیر که نظام تعبیر به نحو معنی میدهد.تجریدی ترین تعریف علم بازاریابی را فرایند معرفی محصول ، شناخت رفتار مصرف کننده ، شناخت نیاز ها و خواست مصرف کننده جهت جلب رضایت و کسب سود میداند.در حالیکه اساسا معرفی محصول کار علم صنعت هنر تبلیغات می باشد و ورود بازاریاب ها به این حوزه منشا خسارت و بی نظمی گردیده .درباره شناسایی رفتار مصرف کننده هم این پرسش اساسی مطرح است که از شناسایی مصرف کننده چه کسی سود می برد؟ اینجانب بر این باورم که اگر من بدانم شما چه می خواهید در آنصورت کاری برای شما انجام نمی گیرد و دیگر اینکه تشخیص نیاز و مطلوب مشتری با عنایت به الگوهای اقتصادی که عناصر غیر قابل کمی یا هنوز کمی نشده را حذف می کنند و همین امر اغلب به همانند گیری این عناصر با عوامل فرعی که هرگز به اندازه کافی فاش نخواهد شد می انجامد تبیین نیاز ومطلوب امری محال و وعده ای تحقق نیافتنی است که اساسا نمی توان از آن قانونی استخراج و به جامعه تعمیم داد .همچنین روشن است که الگوها اغلب بر مبنای روش ریاضی ساخته می شوند وسیله ریاضی در اینصورت به خودی خود هدف می شود و این مساله گویای تباین ذاتی بین شعائر و ارزش های مدعایی در علم بازاریابی با واقعیت ساختاری علم اقتصاد و چهارچوبه های بازار است.

لذا بازاریابی علمی ادعایی است که مبنای آن پنداشتی مغلوط و ناکافی از واقعیت است و روش های آن منجر به رشد و توسعه پایدار ملل در حال توسعه و توسعه نیافته نمی گردد بلکه به مسخ مشتری و مصرف کننده می انجامد و در این الگو کشورهای مذکور صرفا بازارهای مصرف دائمی باقی خواهند ماند.

قدرت شرکتهای چند ملیتی تنها بوسیله تمرکز مالی متجلی نمی شود این قدرت در تحول جوامع ما نقش بنیادی دارد محصولات تولید شده و اسیب هایی که به دنبال دارد به نحوی وسیع ماهیت جامعه فردای ما را تعیین می کند.مصرف کردن یعنی استفاده از محصول اما در عین حال به معنای تایید شدن به عنوان عضو گروهی اجتماعی و ارضا امیالی نیز هست که در غیر اینصورت نمی تواند به نحو دیگر ارضاء شود از اینروی خرید اتوموبیل از نوع معین یعنی خرید وسیله نقلیه اعلان سطح اجتماعی معین مجرایابی کردن و شوق قدرت و گریز از جامعه صنعتی که زندگی در شهرهای بزرگ به ندرت امکان ارضای آن را می دهد و تحقق ناخوداگاه گرایش به خودکشی لیکن در این بازی نشانه ها روانه کردن کالایی جدید به بازار و خرید آن توسط ثروتمندان باعث سرخوردگی فقرا می شود مگر آنکه آن را بدست اورند.در این بازی نشانه ها کشورهای مصرف کننده بازنده دائمی اند!
انتی مارکتینگ   نقد و واکاوی مدیریت در هزاره سوم  اسرافیل شیرازی